Coolsingel weer van de voetganger en de fietser

Aan de Coolsingel in Rotterdam is sinds vorig jaar meer ruimte voor voetgangers en fietsers, voor verblijf en voor groen. Als gevolg daarvan is er minder ruimte voor autoverkeer. Waarom is de wijziging gemaakt? Wat heeft het opgeleverd? En staan er nog meer verbouwingen op de planning? Marcus Edelenbosch, senior adviseur Mobiliteit bij de Gemeente Rotterdam, vertelt ons meer.

Coolsingel
Beeld: ©Gemeente Rotterdam

‘De weginrichting is beter passend gemaakt bij het gebruik: er lopen en fietsen meer mensen op de Coolsingel dan dat er auto’s rijden. Dus waarom zouden we vier autobanen behouden als we het ook met twee redden?’, aldus Edelenbosch. 

In Rotterdam verplaatsen mensen zich alsmaar meer te voet en op de fiets, vertelt hij. ‘Daar moesten we wat mee.’ Ook waren de trottoirs en fietspaden te smal en van slechte kwaliteit. ‘De boulevard was sowieso aan een opknapbeurt toe. Er waren ook meerdere gebouwen die te maken hadden met leegstand, onder andere vanwege de matige bouwkwaliteit.’

Minder verkeer, geen knelpunten

Het idee van de gemeente was dus ook om met de herinrichting van de Coolsingel een aanjager te zijn voor het omliggende gebied. Een fikse verbouwing die drie jaar heeft geduurd. Het resultaat? ‘Er is een prachtig heringerichte Coolsingel ontstaan. We hebben meer ruimte voor lopen, fietsen, groen en verblijven.’ 

‘Door corona was het afgelopen jaar natuurlijk sowieso rustiger dan normaal, maar ook als we dat meenemen, zien we dat er echt een afname van autoverkeer is op de Coolsingel. Voorlopig zien we nog geen knelpunten opstaan op andere plekken. Ideaal dus!’

Hofplein
Beeld: ©Gemeente Rotterdam

Rotterdamse Mobiliteitsaanpak (RMA)

Nu de Coolsingel een succes is geworden, wil de gemeente nog meer stappen ondernemen om duurzame mobiliteit te stimuleren. Daarvoor is de Rotterdamse Mobiliteitsaanpak (RMA) geïntroduceerd. ‘Deze aanpak draait om gezond leven in de stad en het bereikbaar houden van de stad met ontwikkelingen zoals verstedelijking en verduurzaming.’

Alle projecten die ontwikkeld worden, gaan uit van de principes, zoals ruim baan voor voetgangers en fietsers, die zijn vastgelegd in de RMA. Daarnaast heeft Rotterdam gekozen voor 7 Stadsprojecten die Rotterdam groene stadslongen moeten geven, vertelt Edelenbosch. ‘Twee van de projecten die veel impact hebben op de ruimte voor mobiliteit zijn het Hofplein en de Westblaak (Blaakpark). Het plan voor Hofplein is al vergevorderd: er is een voorlopig ontwerp gereed. Ook hier wordt meer ruimte geboden aan lopen, fietsen en verblijven. De Westblaak is echter nog niet zo ver uitgewerkt, maar ook die gaat er een soortgelijke manier op vooruit!’