We Drive Solar – Meer dan alleen een duurzame auto!

We Drive Solar is een deelautobedrijf met 100% elektrische auto’s die rijden op de kracht van de zon. Naast deelauto’s leveren ze hun eigen laadpalen én zonnepanelen. Zo verduurzamen ze het complete energiesysteem. Hun missie is zelfs nog breder, namelijk het opzetten van een bidirectioneel ecosysteem. Daarmee dragen ze niet alleen bij aan het mobiliteitsvraagstuk, maar ook aan het energievraagstuk. Robin Berg, directie We Drive Solar, vertelt erover.

Auto van We Drive Solar
Beeld: ©We Drive Solar

Er gaat veel veranderen de komende jaren. Steden verdichten enorm en erin en eromheen wordt veel gebouwd. Daardoor wordt het alsmaar moeilijker om met de auto te reizen. Ook wordt het vanwege oplopende kosten alsmaar moeilijker om überhaupt je eigen auto te bezitten. Daar moet een oplossing voor komen. We Drive Solar meent de oplossing te hebben. ‘Onze 100% elektrische deelauto’s leveren dé perfecte oplossing voor dit vraagstuk’, vertelt Berg. 
‘Steeds minder mensen gebruiken een auto in de steden. Voor velen is het onlogisch om met de auto te reizen. Je bent vaak sneller met andere vervoersmiddelen en je bespaart ook nog eens veel kosten. Maar soms is het simpelweg handiger om de auto te pakken’, vertelt Berg. Als het aan Berg ligt, gebruiken mensen voor die keren een auto van We Drive Solar.

Grote vraag voor slimme mobiliteit

We Drive Solar bouwt een nieuw energiesysteem met duizenden zonnepanelen, honderden elektrische auto's en slimme laadpalen. Alle auto's van We Drive Solar rijden op lokaal opgewekte zonne-energie afkomstig van 25 schooldaken. ‘Al onze auto's worden tussen de reserveringen met zonne-energie opgeladen. Hiermee dragen we bij aan een nieuw energiesysteem, waarbij elektrische auto's, energieopwekking en een leefbare stad samenkomen.’

Berg vertelt dat zijn bedrijf behoorlijk aan het groeien is. ‘Binnen anderhalf jaar tijd zijn we van 50 deelauto’s naar 170 gegroeid alleen in Utrecht al. In heel Nederland zijn dat er 210. Onze ambitie is om dat te verdubbelen tegen het einde van het jaar.’

Dat kan nog wel een uitdaging worden. ‘De markt is momenteel niet gunstig gezien de huidige crisissen. De prijzen van grondstoffen zijn gestegen. En qua levering van auto’s is het ook onvoorspelbaar geworden helaas.’

Meer dan alleen een auto

Ondanks de moeilijke markt ziet Berg het positief in. ‘We groeien snel en starten binnenkort ook in Delft en Rotterdam. Ook zijn we nauw betrokken bij nieuwbouwprojecten, bijvoorbeeld in Utrecht.’ Daar levert We Drive Solar hun deelauto’s bij nieuwbouwwijken waar de stad van de toekomst wordt gebouwd.

Bovendien kijkt We Drive Solar verder dan alleen auto’s. ‘Onze missie is de accu’s van de auto’s te gebruiken om zonne- en windenergie te kunnen opslaan.’ Opslag van duurzaam opgewekte energie is een van de grootste uitdagingen in de energietransitie. Daar biedt We Drive Solar dus een oplossing voor.

‘Wanneer het nodig is kunnen de auto-accu’s de stroom ook weer terug leveren aan de laadpalen. Zo worden pieken in de energielevering opgevangen en dalen juist weer opgevuld. De energietransitie gaat alleen maar slagen als er genoeg opslagpunten komen. Daar kunnen wij een belangrijke rol in spelen.’

Deelmobiliteit

Om deelmobiliteit te laten slagen zijn naast aanbieders ook overheden aan zet. Zo werken regio’s en het ministerie van IenW samen om een nationaal samenwerkingsprogramma deelmobiliteit op te richten. Het doel hiervan is om de bekendheid van deelmobiliteit te vergroten en om belemmeringen (bijvoorbeeld op het gebied van parkeren en vergunningen) weg te nemen. Daarnaast moet het programma eraan bijdragen dat met behulp van data meer inzicht verkregen kan worden in hoe deelmobiliteit wordt gebruikt. Om zo niet alleen aanbieders te helpen sneller op te schalen, maar ook gemeenten en het Rijk meer inzicht te geven in de impact van dit type vervoer.