Van startup naar miljardenbedrijf: drie vragen aan Elastic

Nederland kent een groot aantal startups, die lang niet allemaal doorgroeien tot succesvolle scale-up. Elastic deed het wel. En snel ook: het bedrijf werd in 2012 als startup opgericht, maar had in 2018 al een marktwaarde van bijna 5 miljard dollar. Welke lessen hebben ze van deze groei geleerd? We vragen het Arno van Driel, vicedirecteur van de Noord-Europese afdeling van Elastic.

Portetfoto: Arno van Driel

Zoals je met Google kunt zoeken op webpagina’s, kun je met de software van het Nederlandse Elastic razendsnel grote databestanden doorzoeken. Uiteenlopende klanten als het Nederlands Forensisch Instituut, Tinder, Uber, Ticketmaster, Microsoft en Facebook maken inmiddels gebruik van de diensten van het bedrijf. En zelfs NASA analyseerde de data van de Marsrover met Elastic.

Welke les die je als groeiende startup hebt geleerd is je het meest bijgebleven?

‘Ik heb de afgelopen jaren veel geleerd over de waarde van het werken bij een snelgroeiende startup. Het belangrijkste binnen Elastic is samenwerken. Misschien een open deur, maar het is essentieel om hier gedurende je groeiproces bij stil te blijven staan. Informatie delen, richtlijnen voor de toekomst uitzetten en zorgen dat iedereen hiermee bekend is én blijft, is cruciaal. Dat begint bij de CEO. Bij Elastic hebben we bijvoorbeeld elke drie weken een gesprek van een uur met de CEO, die dan al onze vragen beantwoordt.’

Welke rol speelde samenwerking met andere partijen in jullie ontwikkeling?

‘We werken open source, dus samenwerken zit in ons DNA. Samenwerken buiten je eigen organisatie is belangrijk. Luisteren naar elkaar en naar onze gebruikers is altijd belangrijk voor ons geweest, en zal dat in de toekomst ook blijven. Onze gebruikers kunnen precies aangeven waar ze naar op zoek zijn, wat er speelt en wat ze nodig hebben. Zij spelen een sleutelrol in ons succes.

Geen enkel bedrijf heeft zelf alle kennis in huis. Je moet kennis delen en gebruikmaken van kennis die al in de markt is. Dat maakt je gezamenlijk sterker. Daarbij is het verleidelijk om met veel bedrijven samen te werken, maar je moet je focussen. Je kunt je tijd immers maar één keer besteden. Als je gaat samenwerken met andere bedrijven, is het belangrijk dat je elkaars businessmodel begrijpt. Je moet elkaar versterken. Niet alleen inhoudelijk, maar ook financieel. Alleen dan ontstaat er een wisselwerking die je helpt je doelen te bereiken.’

Wat is je belangrijkste tip voor startups die ook willen doorgroeien?

‘Elk bedrijf wil in principe groeien. Daarbij is het belangrijk om mensen in je team te hebben die een passie voor het bedrijf hebben. Door op een georganiseerde en transparante manier te communiceren én te luisteren blijft je organisatie plat en blijven de communicatielijnen kort. Als je in staat bent om die korte lijnen door te trekken naar je gebruikers, klanten en partners, magic will happen!’