Ptthee wint ASN Bank Wereldprijs met thee die de natuur herstelt

Voor hun biologische kruidenthee van Nederlandse bodem werkt theeservice Ptthee samen met boeren en landeigenaren om biodiversiteit te stimuleren. Dat leverde ze afgelopen woensdag bij de uitreiking van de ASN Bank Wereldprijs niet alleen de eerste prijs van €25.000 op, maar ook de publieksprijs van €5.000. Ook CaffeInk (milieuvriendelijke inkt van koffiedik) en Twenty (duurzame shampoocapsules) vielen in de prijzen.

Tekst: "ptthee: kruidenthee per post". Rechts van de tekst zie je een kruid.
Beeld: ©ptthee

Matthijs Westerwoudt en Daan van Diepen, de bedenkers van ptthee, waren verbaasd hoeveel kruidenthee uit het buitenland wordt geïmporteerd, terwijl de kruiden die ervoor nodig zijn in Nederland prima groeien. Ze besloten hier zelf in Nederland mee aan de slag te gaan. Dat scheelt transportkilometers én is goed voor de Nederlandse natuur.

Ptthee werkt samen met boeren en landeigenaren. Op hun land zaaien ze bloemen- en kruidenmengsels in. Zo veranderen langgerekte weilanden waar maar één soort gras groeit, in bloemrijke weiden. De diversiteit in kruiden en hun wortels maken de grond gezonder. En de bloemen trekken insecten zoals bijen aan, die hard nodig zijn voor het bestuiven van gewassen. De kruiden worden vervolgens geplukt, gedroogd en per post verzonden als thee (vandaar de naam, gebaseerd op de vroegere PTT).

Duurzame vooruitgang stimuleren

Met de ASN Bank Wereldprijs wil de ASN Bank duurzame pioniers helpen hun idee naar een volgend stadium te brengen. Zo wil de bank duurzame vooruitgang stimuleren. Duurzame ondernemers konden zich inschrijven op drie thema’s: Natuur en Milieu, Klimaatbescherming en Mens en samenleving.

Twenty

Ook de ondernemers op de tweede en derde plek gingen niet met lege handen naar huis. Mirjam de Bruijn en Ilse Kwaaitaal van Twenty wonnen de tweede prijs van €15.000 met hun CO2-uitstootbesparende shampoocapsules. Er zit 80 tot 95% water in onze vloeibare huishoudelijke en cosmetische producten. Dat betekent dat ruim vier op de vijf vrachtwagens die deze producten transporteren, in principe alleen water vervoeren. Met hun capsules waaraan je zelf water kunt toevoegen in een herbruikbare fles, voorkomt Twenty onnodige uitstoot en het gebruik van wegwerpplastic.

CaffeInk

CaffeInk won de derde prijs van €10.000. Ondernemer Eline Leising biedt met CaffeInk een circulaire oplossing voor koffie-afval, door er inkt van te maken. Ondanks digitalisering stijgt de vraag naar inkt. Dat heeft te maken met een groeiende verpakkingssector, doordat mensen meer kopen. Op dit moment wordt het pigment voor donkergekleurde inkt gemaakt door onvolledige verbranding van aardolieproducten. Tegelijkertijd stijgt de koffieconsumptie en produceren we in Nederland jaarlijks 120.000 ton koffiedik. CaffeInk haalt pigmenten uit dit koffiedik, die vervolgens gebruikt kunnen worden voor papier, textiel, voeding en cosmetica.

Meer weten?

Kijk op de website van de ASN Bank Wereldprijs.