Drie vragen aan Shleep: ‘Zonder goede nachtrust kan je goede prestaties overdag vergeten’

Startup Shleep timmert hard aan de weg. Het in 2017 opgerichte bedrijf levert een app waarmee gebruikers hun slaapgewoonten kunnen verbeteren volgens een programma op maat. Onlangs haalde Shleep 1,4 miljoen euro groeikapitaal op, waarmee ze hun platform verder gaan ontwikkelen. Onder de klanten van Shleep vallen grote namen als de Huffington Post, Deloitte en Spotify. Welke lessen kan oprichter en CEO Els van der Helm met ons delen?

Portretfoto: Els van de Helm

Welke les die je als ondernemer met een groeiende startup hebt geleerd is je het meest bijgebleven?

‘Er zijn zoveel lessen, en uiteindelijk hangt het maar net af van jouw startup en jouw situatie. Er is helaas geen “one size fits all” advies. Dat is al les één!
Toch is er een les waarvan ik zou willen dat ik hem eerder had geleerd: B2B (business-to-business) sales is echt een vak op zich. Dat geldt natuurlijk voor ieder element van ondernemen, maar als je eerste klanten bijna vanzelf aan komen waaien dan loop je het gevaar het belang te onderschatten van de juiste aanpak, de juiste mensen, het juiste verhaal. Er moet veel kloppen aan de sales-kant om ervoor te zorgen dat je ook écht snel kan schalen. Dat is iets waar we nu echt in hebben geïnvesteerd en dat betaalt zich dan ook terug.’

Welke rol speelde samenwerking met andere partijen in jullie ontwikkeling?

‘We werken veel samen met partijen die net als wij bewustzijn creëren rondom de link tussen slaap, prestaties, veiligheid en gezondheid (zowel fysiek als mentaal). Wij richten ons echt op bedrijven, dus op de leiders die voorop lopen en ervoor willen zorgen dat hun teams nog beter gaan presteren. Daar liggen voor ons kansen. We zijn echter nog “vroeg” in de markt, waardoor we de hulp van anderen nodig hebben om dat bewustzijn te creëren. Zo werken we samen met partijen die evenementen organiseren voor business leaders waar wij een soort TED-talks verzorgen die inspireren. Of met partijen die bijvoorbeeld social media kanalen hebben waar wij kunnen ondersteunen met onze slaap- en businessexpertise.’

Wat is je belangrijkste tip voor startups die ook willen doorgroeien?

‘Allereerst: slaap! Zonder een goede nachtrust kan je goede prestaties overdag vergeten. De mythe van de leiders die maar een paar uur per nacht slapen en zó succesvol worden is precies dat: een mythe. Er zijn talloze onderzoeken die aantonen dat je na een goede nachtrust veel beter functioneert, betere beslissingen kan nemen, kansen beter kan beoordelen, een betere leider bent en ook nog eens een fijner persoon voor de mensen om je heen. Dus prioriteer je slaap, zodat je ook optimaal kan presteren want dat is wat je bedrijf het meest nodig heeft.

Tweede tip: zorg dat je het juiste team hebt. Zonder een goed team loop je te veel vertraging op, word je afgeleid van je doel en hou je het zelf niet vol. Verzamel toppers om je heen die jou uitdagen, meer kennis en kunde hebben dan jij op hun focusgebied en dan gáán!’