Het laatste innovatienieuws

In Groningen en Amsterdam lijkt duurzame en betaalbare energie in de vorm van waterstof steeds dichterbij te komen. TechLeap heeft grote plannen om Nederlandse startups vooruit te helpen. En de inschrijvingen voor het Mobility Lab zijn geopend! Er gebeurde weer veel in innovatieland deze maand. We zetten een aantal niet te missen nieuwtjes op een rij.

Een Newton Cradle met vijf gloeilampen op een blauwe achtergrond

Inschrijvingen Mobility Lab geopend

Mobility startups die klaar zijn om hun idee in de praktijk te testen, kunnen zich tot en met 28 februari inschrijven voor het Mobility Lab. In het Mobility Lab bundelen de Verkeersonderneming, SmartwayZ.NL en ZO Slim Bereikbaar hun krachten. Ze verbinden overheden en bedrijven die in de regio Rotterdam, Den Haag en Zuid-Nederland een mobiliteitsuitdaging hebben met startups die een passende oplossing bieden. Zo krijgen bedrijven en overheden nieuwe inzichten en oplossingen voor hun probleem, terwijl startups hun innovatie kunnen testen in de praktijk. Mobility Lab heeft al drie succesvolle edities achter de rug, waar tientallen startups aan meededen, waaronder IE-exposant Scoozy.

Lees meer op de website van het Mobility Lab.

Duurzame en betaalbare energie binnen handbereik?

Op het terrein van de Hanzehogeschool in Groningen zal in de loop van 2020 het Hydrohub MegaWatt Test Centre opgeleverd worden: een state-of-the-art onderzoeksfaciliteit voor het optimaliseren en opschalen van elektrolyse. Elektrolyse (het tot stand laten komen van een chemische reactie door een elektrische stroom door een (geleidende) oplossing te leiden), kan de productie van groene waterstof naar een hoger plan tillen, stelt TNO. Grootschalige productie van duurzaam opgewekte waterstof is nodig om de industrie CO2-arm te maken.

Het MegaWatt Test Centre is een open innovatiecentrum. In eerste instantie zullen er verschillende test- en ontwikkelprogramma’s worden uitgevoerd. Op termijn biedt het centrum de mogelijkheid aan leveranciers om hun innovatieve producten er ook op industriële schaal te testen. Het uiteindelijke doel is om door innovatie de grootschalige productie van groene waterstof te verbeteren en de kosten ervan te verlagen om zo de energietransitie te versnellen.

Lees meer op de website van TNO.

Amsterdamse haven wordt waterstofgebied: eerste waterstoftankstation is een feit

Niet alleen in Groningen wordt met waterstof gewerkt, ook in het Amsterdamse havengebied wordt geïnnoveerd. Daar opent na de zomer een nieuw waterstoftankstation zijn deuren. Op dit moment werkt initiatiefnemer Holthausen Energy Points hard aan de bouw van het tankstation. Als het eenmaal klaar is, kan iedereen met een behoefte aan groene waterstof er terecht. De keuze voor Amsterdam was niet toevallig: de allereerste klant van het waterstoftankstation wordt namelijk de gemeente Amsterdam. De gemeente heeft zes vuilniswagens op waterstof klaarstaan voor duurzame afvalinzameling in de regio.

Lees verder op Duurzaam Bedrijfsleven.

Dit gaat TechLeap in 2020 doen voor Nederlandse startups

Deze maand presenteerde TechLeap (voorheen StartupDelta) een omvangrijk plan om Nederlandse startups vooruit te helpen. De organisatie speelt een belangrijke rol in het behalen van de doelstelling van onze overheid om Nederland wereldwijd in de top 5 van startup-landen te krijgen. Daarvoor heeft TechLeap voor de komende 4 jaar een budget van 35 miljoen euro gekregen. De belangrijkste streefpunten van TechLeap zijn dat er in 2023 15 procent meer internationaal succesvolle Nederlandse scale-ups moeten zijn. Daarnaast hoopt TechLeap jaarlijks 10 miljard euro aan durfkapitaal naar Nederland te kunnen halen, tien keer zo veel als nu jaarlijks in Nederland wordt geïnvesteerd.

Lees meer over de plannen van TechLeap op Sprout.

Innovatie moet Brabantse zorg vooruit helpen

De komende zes maanden gaan vijftig partijen waaronder farmaceuten, verpleegkundigen en onderwijzers in de Health Innovation School (HIS) Brabant op zoek naar innovatieve manieren om de Brabantse gezondheidzorg goed en betaalbaar te houden. In zes opleidingsdagen doorlopen deelnemers aan de HIS een stappenproces om tot innovatieve oplossingen te komen, waarbij ze ook nadenken over hoe hun oplossing toepasbaar is en bekostigd kan worden. Doel van de HIS is om concrete oplossingen aan te dragen, mede daarom wordt aan elke groep een ondernemer gekoppeld.

Lees meer over de HIS op de website van het Eindhovens Dagblad.

Afval krijgt een tweede leven in deze auto

Een studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven werkt aan een auto gemaakt van gerecycled plastic. Een groot deel van de vervuiling die auto’s veroorzaken, komt van de productie: staal, aluminium en koolstofvezel zijn geen duurzame producten. De auto van de studenten wordt veel lichter dan normale auto’s en moet duidelijk maken dat gerecycled plastic een geschikt bouwmateriaal voor auto’s kan zijn. Toch lopen de studenten nog wel tegen uitdagingen aan. Sommige materialen, zoals de banden, zijn na recycling niet goed genoeg om de weg mee op te gaan. Daarnaast is het toepassen van gerecycled materiaal op dit moment nog vrij ingewikkeld en duur: het chassis van de auto moet bijvoorbeeld door drie verschillende bedrijven gemaakt worden.

Lees meer over deze duurzame auto op Duurzaam Bedrijfsleven.