Drie vragen aan iwell: ‘Mobiliseer talent voor je organisatie’

Schone en betaalbare energie voor iedereen is een van de grootste uitdagingen van onze tijd. Het team van iwell bedacht een batterijsysteem waarmee het duurzamer, schoner en groener kan. ‘Zo versnellen we de energietransitie en bouwen we aan de energievoorziening van morgen.’ Wat zijn voor Jan Willem de Jong de belangrijkste lessen tot nu toe?

Batterij Iwell

Welke les die je als groeiende startup-ondernemer hebt geleerd, is je het meest bijgebleven?

‘Als je een duidelijke visie hebt over waar je naartoe wilt, is je belangrijkste taak als ondernemer het mobiliseren van talent voor je organisatie. Een visie waarin je medewerkers en jijzelf geloven. Uiteindelijk gaan medewerkers de waarde creëren voor je bedrijf. Het is ongelofelijk hoe ver je kunt komen als je maar de juiste talenten weet te binden. Geen probleem is te complex voor een multidisciplinair en gedreven team.'

'Daarnaast is het belangrijk om niet te lang te wachten met live gaan. Durf te falen. Zorg voor een omgeving waar de impact van een 'failure' niet te groot is. Het klinkt misschien als een open deur, maar het is enorm belangrijk dat je leert van je fouten. Dat is de snelste manier om vooruit te komen als je innovatieve producten en diensten ontwikkelt.’

Welke rol speelde samenwerking met andere partijen in jullie ontwikkeling?

‘Voor iwell is samenwerking belangrijk. Je hebt niet direct alle kennis in huis, zeker bij een product als de Cube batterij. De ontwikkeling van het product vraagt om software engineers, electrical engineers, industrieel ontwerpers. Omdat deze batterij uit veel onderdelen bestaat, zijn er ook logistieke uitdagingen. Dan heb je nog sales en marketing en, last but not least, je financiële huishoudboekje op orde houden. Zeker nu we ook onze batterijen via ons leasebedrijf verhuren. Veel van deze kennis hebben we in huis, maar dan ben je er nog niet.'

'Een andere belangrijke les die wij hebben geleerd, is dat de ontwikkeling van een product om andere vaardigheden vraagt dan het op grote schaal repetitief produceren van een product. Daarvoor werken we ook samen met partners zoals Harting. Zo blijft iwell doen waarin het goed is. Productontwikkeling en relaties met klanten onderhouden, waardoor we weer ideeën krijgen voor productontwikkeling.’

Wat is je belangrijkste tip voor startups die ook willen doorgroeien?

‘Zorg voor superfocus, anders kom je niet ver. Durf groot te denken, anders blijf je klein.’