Drie vragen aan PerfoTec: je moet het ‘WOW’-effect hebben

Verse producten zoals groenten, fruit en bloemen worden vaak via luchtvracht geëxporteerd, zodat ze snel in de schappen liggen. Toch blijft een groot deel niet lang genoeg vers, waardoor een groot deel bij het afval belandt. Zonde! PerfoTec verzorgt kwaliteitsbehoudende verpakkingstechnieken die ervoor zorgen dat groenten, fruit en bloemen zo lang mogelijk hun versheid behouden.

Bas Groeneweg van PerfoTec
Bas Groeneweg, CEO van PerfoTec

Met dit verhaal stond PerfoTec in 2018 op de Innovatie Expo. Inmiddels bestaan de verpakkingen die ze nu produceren ook nog uit biobased, composteerbare folies op basis van aardappelzetmeel. Zo draagt PerfoTec nog meer bij aan een wereld zonder afval. Welke lessen kan Bas Groeneweg, CEO van PerfoTec, met ons delen?

Welke les die je als groeiende startup-ondernemer hebt geleerd is je het meest bijgebleven?

“Voor ieder nieuw concept geldt de keiharde voorwaarde dat er een groot verschil moet zijn met bestaande producten of diensten. Een klein verschil is echt niet voldoende, en zal zeker niet leiden tot blijvend succes. Het verschil moet ‘magisch’ zijn, en het ‘WOW’-effect hebben. Zeker met andere bedrijven als klant, moet het gebruik van jouw product een onweerstaanbaar aantrekkelijk concurrentievoordeel opleveren. Het belangrijkste voor onze producten is dat ze een doorslaggevend verschil maken voor de houdbaarheid van groenten, fruit en bloemen.”

Welke rol speelde samenwerking met andere partijen in jullie ontwikkeling?

“In onze beginjaren hebben we veel en goed samengewerkt met partners op het gebied van technologie. Ook met subsidieondersteuning vanuit de overheid. En we werken nog steeds samen, met foliepartners om biobased verpakkingsfolies voor groenten, fruit en bloemen te helpen introduceren. De combinatie van onze technologie en bepaalde biobased folies zorgt ervoor dat we een enorm verschil maken in de kwaliteit van verse producten. En zo werken we niet alleen aan het terugdringen van voedselverspilling, maar kunnen we ook bijdragen aan het terugdringen van het gebruik van fossiel plastic.”

Wat is je belangrijkste tip voor startups die ook willen doorgroeien?

“Zorg dus eerst dat je product of dienst echt een groot verschil kan maken. Ken vervolgens je belangrijkste klantgroepen goed. Focus je in je online marketing en op social media specifiek op hen. Daarna kun je naar gelang de vraagontwikkeling op gaan schalen."