Drie vragen aan Hydraloop: ‘We hebben onze eigen markt moeten creëren’

Als het aan Hydraloop ligt, krijgt ieder gebouw zijn eigen waterrecyclingsysteem. Met hun waterrecycler die water uit baden, douches en wasmachines zuivert en desinfecteert, wil het bedrijf een oplossing bieden voor waterschaarste. Op de Amerikaanse techbeurs Consumer Electronic Show versloeg Hydraloop begin dit jaar 20.000 andere nieuwe producten en werd het bedrijf uitgeroepen tot ‘Best of the Best’. Ook TIME Magazine riep Hydraloop uit tot een van de 25 beste producten dit jaar. Welke lessen kan Arthur Valkieser, CEO van Hydraloop, met ons delen?

A.J. Valkieser - Hydraloop
Beeld: ©Hydraloop

Welke les die je als groeiende startup-ondernemer hebt geleerd is je het meest bijgebleven?

‘Mensen en organisaties hebben van nature een weerstand tegen verandering en innovatie. Als er dan opeens een innovatie of nieuw product binnentreedt in het werkveld van bestaande organisaties, dan krijgt je als innovator vaak te horen: ‘er is geen markt’ of ‘het is geen goed idee’ of 'dat willen mensen niet’. Je zou kunnen zeggen dat deze weerstand een bevestiging is dat je op de goede weg bent, dat het vernieuwend is. Maar het is natuurlijk geen bewijs en je moet jezelf dan ook voortdurend afvragen: waarom zegt iemand dit? Het overwinnen van die weerstand en daarmee je product in de markt zetten is eigenlijk de grootste uitdaging.’

Welke rol speelde samenwerking met andere partijen in jullie ontwikkeling?

‘Er zijn drie fasen waar je doorheen gaat als je een product ontwikkelt. Fase 1 is de research & development van het idee, oftewel bewijzen dat wat jij hebt bedacht werkt. Dat doe je in een kleine kring. Wij werkten voor het testen van de waterkwaliteit samen met een lab. Op basis van de testresultaten pasten we het prototype steeds weer aan, tot de waterkwaliteit voldeed aan internationale standaarden. Daarnaast werkten we samen met een bedrijf dat ons hielp subsidies in kaart te brengen en die ook binnen te halen.

In fase 2 ga je van prototype naar product. Wij zijn in deze fase een samenwerking gestart met specialisten op het gebied van engineering, design en productie. En we werkten samen met organisaties uit ons werkgebied, een groot netwerk, en kregen financiële ondersteuning van het Partners voor Water programma van de RVO.

De laatste fase draait om produceren en opschalen. In deze fase startten we een samenwerking met een shared smart factory, Technologies Added, die verantwoordelijk is voor de productie van meerdere middelgrote- en kleine bedrijven. Zo hoefden wij niet zelf de hele productielijn op te zetten, en is het makkelijker om op te schalen.

Om deze drie fasen goed te doorlopen heb je de kennis van specialisten in deelgebieden nodig. Als innovator moet je de regie houden en steeds de juiste mensen om je heen inschakelen om ervoor te zorgen dat die externe kennis gekoppeld wordt aan jouw product.’

Wat is je belangrijkste tip voor startups die ook willen doorgroeien?

‘Toen de Hydraloop eind 2017 klaar was om de markt op te gaan, was er geen vraag naar ons nieuwe innovatieve product. We hebben dus een eigen markt moeten creëren. Vanaf november 2017 zijn we twee jaar lang naar 27 beurzen over heel de wereld geweest om ons product zichtbaar en kenbaar te maken. Besteed dus heel veel tijd, energie en passie aan je marketing en zorg dat je de financiële middelen en een plan hebt om je product of dienst in de markt te zetten.’